Trasa

Opis trasy by Paweł Nowak

Trasa zawodów XXXII Pucharu Połonin rozpoczyna się w Przysłupiu, na łąkach na lewo od wioski w bezpośrednim sąsiedztwie gospody Brzeziniak. Start na płaskim terenie przez ok. 1km, dalej krótkim fragmentem lasu na podejściu osiągamy stokówkę i nią w prawo przez ok. 600 m za mostkiem wbijamy się w ramię Małego Jasła. Podejście początkiem trochę strome, lecz po osiągnięciu stokówki graniowej, w sposób umiarkowany podchodzimy na Małe Jasło – pierwszy punkt sędziowski z limitem czasu 1:15.

Ściągnięcie fok i krótkim zjazdem po grani na niewybitnej przełęczy w lewy stok po poziomicy osiągamy grań leśną, którą dalej w lewo trzymając się grani lecimy w kierunku doliny Roztoki i Lisznej. Po drodze dwie chopki które pokonujemy z marszu. Uwaga, na grani kilka wywróconych drzew, które należy ominąć. Z grani odbicie w prawo (białoczerwona taśma). Ostatnią, trzecią chopkę, już pod koniec zjazdu, trawersujemy z prawej strony w miarę wysoko, tak by po chopce złapać grań. Po trawersie chopki dosyć krzaczastą stokówką kończymy zjazd, pod sam koniec za ostrzegawczą tablicą leżący pień drzewa w poprzek stokówki, więc ostrożnie.

Osiągamy asfalt do Roztok, nim ok. 150 m w prawo za mostkiem – punkt sędzowski – założenie fok, mocno w lewo przez niewielki potok rozpoczynamy podejście na Rosochę. Stokówką, początek stromy, później wypłaszczenie, po zatraceniu się stokówki znów stromo i tak do grani gdzie osiągamy podszczyt Rosochy, spotykamy szlak niebieski – punkt sędziowski – ściągnięcie fok, i nim, pięknym zjazdem lecimy, do Roztok Górnych. W połowie zjazdu niebieski szlak skręca z grani w prawo, a my za nim (taśma biało czerwona). W zależności od pokrywy śnieżnej, końcówkę zjazdu proponuję pokonać opodal niebieskiego szlaku klucząc to z prawej, to z lewej strony stokówki. Uwaga – sama końcówka zjazdu niebezpieczna – za żółtą tablicą ostrzegawczą należy radykalnie zwolnić, a za chwilę ściągnąć narty, gdyż teren przez kilkadziesiąt metrów zniszczony jest przez zrywkę. Mocno w prawo (taśma biało czerwona) przejście potoku, zaraz za przejściem założenie fok,  i za ok. 300m i drugie przejście potoku po czym osiągamy asfalt w Roztokach Górnych – IV punkt sędziowski z limitem czasu 4.30 (14:30).

W lewo asfaltem przez ok. 250m skręt w prawo w stokówkę. Początek stokówki zarośnięty i wymaga wyrzeczeń. Rozpoczynamy wspin na Wielkie Jasło. Logiczną stokówką, czasem leśnymi upłazami bez napinki robimy powoli wysokość, bywają fragmenty w dół, trudno. Po osiągnięciu przełączy za Skalniakiem podejście robi się stromsze, i tak to osiągamy grań Jaseł, czerwony szlak, szlakiem w prawo w terenie leśnym, po czym krótki zjazd przez halę, podejście, i na połoninie zdobywamy Wielkie Jasło -punkt sędziowski. Foki w plecak i pięknymi halami zjazd z Jasła, cały czas szlakiem. Zjazd przyjemny i szeroki. Pod koniec zjazdu warto jechać na lewo od szlaku i tak osiągamy stokówkę, myk w lewo ok. 50m i dalej w prawo śladem podejścia najpierw przez las i dalej łąkami osiągamy metę.

Teatrem działań zawodów jest  masyw  Jasła oddalony od wetliny  o 15 minut jazdy samochodem. W związku  z roproszeniem noclegowym warto tak zaplanować sobotni poranek by najpóźniej o 9.00 wyjechać z Wetliny. Parkowanie aut przy gospodzie Brzeziniak przy obwodnicy bieszczadzkiej. Stamtąd za torami kolejki wąskotorowej w prawo po 200 metrach dochodzimy do startu zawodów. Start  o 10.00 ostatecznie. Po zawodach, czekając na współpasażerów, można  w Brzeziniaku coś   skonsumować.

Mapka trasy

GPX z danymi trasy (po pobraniu należy rozpakować – format ZIP)